een muur van water - Reisverslag uit Heusden, Nederland van ankeenarno - WaarBenJij.nu een muur van water - Reisverslag uit Heusden, Nederland van ankeenarno - WaarBenJij.nu

een muur van water

Door: Anke en Arno

31 December 2004 | Nederland, Heusden

Lieve allemaal,

Eerst onze grote dank aan iedereen die met ons heeft meegeleefd. Indrukwekkend om jullie reactie op onze site te lezen.

Dan nu een kort het verhaal van de laatste dagen.

's-Morgens 27 december zijn we rond 9 uur gaan ontbijten bij een strandtentje vlak naast onze quest house kamer. Het strand is daar erg kort, slechts 2 meter en daarachter het open, kleine restaurantje waar we zaten te ontbijten.

Alles leek een perfect normale ochtend, blauwe lucht, kalme zee, Unawatuna was langzaam aan het ontwaken.

Plots sloeg er een grotere dan normale golf over de 2 meter strand voor ons, onze voeten werden er bijna nat van, want zelf zaten we aan een tafel nog geen 3 meter van de zee. Een tweede golf kwam nog verder, bijna het restaurant in. We waren verbaasd waarom er ineens 2 van die gezwolle golven waren, de branding was namelijk normaal erg rustig omdat het beschut ligt achter een koraalrif in de baai.

We zijn opgestaan en iets dieper het restaurant ingelopen om geen natte voeten te krijgen. De derde golf was echter al onderweg en sloeg een 30 centimeter water door het hele restaurant heen. We zijn toen gelijk helemaal naar achteren gelopen en stonden op het punt om het restaurant aan de achterkant te verlaten. Dat lukte echter al niet meer omdat de vierde golf reeds een meter of 2 water door het restaurant heen veegden. Deze golf sloeg ons dan ook tegen de grond en we verloren onze brillen en liepen wat schrammen op. Na te zijn opgekrabbeld stonden we inmiddels in een halve meter water.

Gelukkig was er direct achter het restaurant een gasthuis van 2 verdiepingen. Met veel moeite zijn we de trap op geklauterd waarbij Anke een aantal diepe snijwonden in haar voet op liep.

Net op tijd waren we op de eerste etage, want een seconde of twee erna kwam de 5de of 6de golf en dat was een muur van 4 meter hoog water van enkele honderden meter lang. Met een grof geweld en een enorm lawaai drukte deze muur van water zich over het strand en tot ver daar achter.

We zijn doorgelopen naar de tweede etage want de eerste etage stond al snel ook onder water.

Na een kwartier begon het water zich terug te trekken, zelfs zover dat de baai voor ons bijna totaal leeg bleek te lopen, veel koraal zag je boven het water uitsteken.

Het was echter niet voor lang omdat een tweede grote vloedgolf, weer van een meter of 4 hoog zich opnieuw op het strand en het land erachter stortte.

Een nachtmerrie. Veel mensen lagen nog te slapen in hun kamer op de begaande grond in de verschillende gasthuizen, ook waren er die morgen al verschillende mensen, hele gezinnen op het strand of aan het ontbijten.

Nadat de tweede golf zich terug trok hebben we een uur gewacht of er nog een derde kwam. Toen dat niet gebeurde zijn we naar onze kamer van het gasthuis gelopen om onze spullen te halen. Helaas er was niets meer, de gehele achtermuur was weggeslagen en alles weggespoeld.

Met wat we hadden toen snel meer het binnenland ingelopen en na een paar honderd meter bij een hotel op een rots beland. Daar opgevangen door een Australisch gezien die er een kamer had.

De uren erna kwamen totaal zo'n 150 europeanen het hotel complex op.

Na een paar uur zijn we met een aantal terug gegaan richting het strand om naar mensen, lijken en eten en drinken te zoeken.

In de directe omgeving bleken er van de touristen twee baby's en 3 volwassen mensen te zijn verdronken. Iedereen was erg verslagen.

De verliezen onder de lokale bevolking waren nog veel groter, echt in de tientallen, en dat slecht in onze directe omgeving van een paar honderd meter bij een paar honderd meter.

De volgende dagen hebben we in een enorme solidariteit met de andere Europeanen en een aantal lokalen een soort kamp opgezet.

Lijken begraven, contact proberen op te zoeken met de buitenwereld, eten en drinken verzamelen, gewonden en zieken verzorgen etc.

Gelukkig konden wij al snel via een Engelse jongen zijn mobiele een groot aantal telefoonnummers doorbellen naar Engeland, waarna ze daar iedereen op hoogte konden stellen. Zo hebben ook Theo en Herma het bericht van ons overleven kunnen vernemen na het telefoontje uit Engeland.

De twee dagen en nachten hebben een enorme indruk achter gelaten. Niet alleen door de ellende die we hebben gezien, maar ook door enorme kracht die we als groep Europeanen hebben laten zien. Iedereen heeft een steentje bijgedragen en ervoor gezorgt dat we de twee dagen en nachten voor onze evacuatie goed zijn doorgekomen.

De evacuatie is uiteindelijk door een daadkrachtige Britse ambassade geregeld. Vrij snel zijn de zwaar gewonden met een helicopter in veiligheid gebracht en zijn er de derde dag auto's en bussen geregeld.

Anke en ik zijn samen met twee britten in een jeep naar Colombo vervoerd, andere zijn per bus naar een militair vliegveld gebracht en vervolgens naar Engelse basissen in het Midden Oosten gebracht.

Grote klasse.

In Colombo aangekomen zijn we op dezelfde avond nog richting Singapore gevlogen. Maar eerst hebben Franse artsen (artsen zonder grenzen)Anke's voet verzorgt. Fantastisch dat deze groep artsen in een hotel in Colombo directe hulp bood.

En de Nederlandse ambassade?, deze blonk uit in afwezigheid, er was zelfs niemand om het Nederlandse gezin op te vangen die een kind van 18 maanden had verloren. Niemand om ons te interviewen over de vele nog steeds vermisten.

Na Singapore zijn de de nacht erop, de 30ste uiteindelijk gezond en wel in Amsterdam aangekomen.

tot slot:

We hopen als laatste dat ook het familielid van Loeki, Simon en Devon in Thailand veilig blijkt, onze gedachten zijn bij jullie en we bellen binnen een paar dagen.

Veel liefs, Anke en Arno

• 31 December 2004 - 13:39

Harry En Petra:

We hebben op televisie gezien wat er gebeurd is maar er is niets zo aangrijpend als jullie persoonlijke verslag. Wat een enorme toestand! En wat gelukkig dat jullie in staat bleven nog wat te helpen. Heerlijk om in het veilige heusden te zijn.

• 31 December 2004 - 14:30

Nine:

Jeetje, wat afschuwelijk...aleen al de berichten die wij hier ontvangen zijn hartverscheurend. En het idee dat jullie in die hel hebben rondgelopen en werkelijk zijn geweest is moeilijk voor te stellen. Gelukkig weer thuis alhoewel dat me ook heel moeilijk lijkt. Zoals jullie al schrijven hebben jullie daar hulp kunnen bieden. Nu in Nederland....veel sterkte met het begin van de verwerking van alle indrukken. Niet te geloven.
    Gelukkig SAMEN thuis.
    X Nine, Cees en kids.

• 31 December 2004 - 17:59

Francie En Michel:

Lieve Arno en Anke,
    We hadden wel vernomen hoe het bij benadering verlopen was, maar nu jullie het persoonlijke verslag op de website hebben gezet is het voor ons pas duidelijk hoe dicht jullie bij een wisse dood hebben gezeten. Wat een geluk dat jullie zo dicht bij een stevig gebouwd gastenverblijf zaten. We moeten er niet aan denken wat er anders was gebeurd. Wat een verdriet zal er zijn geweest in jullie naaste omgeving. Het wordt ons al te veel als we het op tv zien. Hopelijk kunnen jullie het allemaal een plaatsje geven. Ik denk wel dat je je nu, beter dan wie van ons ook, beseft hoe betrekkelijk materiële zaken zijn. Het leven hebben en het bij elkaar zijn is onvervangbaar.
    Veel liefs
    Francie en Michel

• 01 Januari 2005 - 14:14

Marieke Balemans:

Hoi Arno en Anke,
    Wat een heftig bericht, zeg!Gelukkig zijn jullie weer in Nederland. Wij zaten 2 maanden geleden ook nog in Sri Lanka en we kunnen ons echt niets voorstellen bij wat er gebeurd is. Veel sterkte!
    Groetjes Norbert en Marieke

• 01 Januari 2005 - 19:02

Ludo:

Hallo Anke en Arno,

Ook wij zijn heel blij dat jullie de Tsunami hel overleefd hebben. Hopelijk geeft men jullie thuis wat tijd om terug op adem te komen en om de schrik uit het lijf te schudden.

Ik ben er zeker van dat deze reis meer impact op jullie denken en doen zal hebben dan jullie ooit gedacht hebben.

Als jullie terug weer wat gesettled zijn, dan komen wij graag eens langs om met onze kleine Leroy te pochen.

Hartverwarmende welkomstgroeten van Bonitha, Leroy en Ludo

• 02 Januari 2005 - 19:26

Paul En Hanneke:

Lieve Anke en Arno,
    Fijn dat jullie weer thuis zijn! Het zal wel heel raar zijn om nu vanaf de bank de beelden van Sri Lanka en de rest van Azie te zien en de enorme omvang van de ramp mee te krijgen.
    Zeker ook omdat jullie er zo midden in hebben gezeten en de vreselijke gevolgen van dichtbij hebben ervaren. Het zal wel tijd kosten om deze indrukken een plek te geven en weer een beetje te wennen. We hopen dat ook dat het vermiste familielid van jullie kennissen gauw terecht is.
    Veel sterkte en liefs en tot gauw. Paul en Hanneke

• 03 Januari 2005 - 08:37

Kees Van Gorp:

Ik hoorde van wim dat jullie gelukkig weer veilig thuis zijn. Veel sterkte met het verwerken van deze vele ervaringen.

• 03 Januari 2005 - 09:28

Willie En Astrid:

hallo anke en arno, wij hebben op tv. alles gezien maar voor jullie is het veel ingrijpender als je het allemaal zo mee maakt. Wij zijn blij dat jullie thuis zijn en probeer er genoeg over te praten zodat je het goed kunt verwerken.

• 03 Januari 2005 - 16:17

Vincent:

Beste Arno en Anke,
    Al onze probleemkes vervagen in het niet bij het lezen van jullie wedervaren en de nachtmerie die al die duizenden mensen hebben meegemaakt.
    Geen seconde dwaalden onze gedachten weg van deze ramp tijdens de kerstdagen.
    Misschien het begin van een wereldwijde solidariteit van mensen die hopelijk eens gaan begrijpen dat mekaar helpen veel moediger is dan mekaar te bekampen.
    Mijn gedachten gaan vooral uit naar alle kinderen die verweesd achterblijven en de ouders die er hun kinderen verloren.
    Groetjes vanuit Malle.
    Vincent

• 03 Januari 2005 - 18:42

Erik Klaessens:

Wat een nare ervaring. Dit verhaal heb ik met kippevel gelezen, daarbij de gedachte aan de tv beelden. Dat jullie dit meegemaakt hebben zal een zeer grote inpact hebben bij jullie. Ik ben blij dat alles voor jullie goed heeft uitgepakt. Zeo uit de kracht van dit water ontsprongen te zijn. Ik hoop dat jullie deze ervaring op de juiste wijze kunnen verwerken.
    Veel sterkte.

• 04 Januari 2005 - 19:10

Cathy Geurts:

ik was geschokt toen ik deze echt gebeurde verhaal leesde! (de muur van water)ik herinner jullie niet meer! maar pa zegt dat hij wel een foto van jullie had, jammer van al die mensen ik had wel wat superkrachten willen hebben! (om die water te tegen houden en te vliegen!) ik weet dat Azie een enorm grote werelddeel is maar dat jullie nog leven en jammer vindt voor de lijken is veel belangerijker dan Azie! ik hoop dat jullie nog wat geld hebben en werk! meer weet ik niet zoveel maar misschien ga ik het op school vertellen wat er is gebeurd met mijn nicht en neef beleefd hebben met jullie beroerde leven!
    veel sterkte en beste wensen!

• 04 Januari 2005 - 19:54

Hannah Koperberg:

Beetje laat maar ik zat in een dorpje in Frankrijk ergens en was me totaal onbewust van enige ramp. Blij dat jullie

• 04 Januari 2005 - 19:55

Nogmaals Hannah:

ongedeerd zijn. Hebben jullie tijdelijk woonruimte nodig?

• 04 Januari 2005 - 19:56

Hannah:

bel dan ff (06-51242948).

Hannah

• 04 Januari 2005 - 19:57

Hannah:

Oeps, reactie geven gaat raar. 06-51242948

• 05 Januari 2005 - 13:33

Marijn:

Anke en Arno,
    wat valt er meer te zeggen dan dat ik blij ben het verhaal uit eigen mond terug te horen. Fantastisch om te horen dat 'europa' toch weer samen werkt, en dat jullie je steentje hebben kunnen bijdragen. Ik hoop dat alle indrukken een plaatsje gaan krijgen over de aankomende maanden. Veel sterkte en succes.

• 05 Januari 2005 - 16:34

Jos En Bets Janssen:

Hallo Anke en Arno,
    Al eerder hadden we contact gehad met je vader. Vandaag hebben wij pas jullie eigen verhaal gelezen, en vonden we dat we even moesten reageren. Een indrukwekkend verhaal. Wat moeten jullie toch een angstige momenten beleefd hebben. Afschuwelijk gewoon. Heel veel sterkte met alles! Jos en Bets

• 07 Januari 2005 - 09:44

Marianne En Luc (Antwerpen):

Beste Anke en Arno,
    Ook wij zijn dezer dagen erg geschokt door de berichten en de foto's. Wat jullie meemaakten is allicht onbeschrijfbaar. We wensen jullie alle sterkte om emotioneel jullie ervaring te kunnen verwerken en zijn reuzeblij dat jullie er nog zijn en bovendien zo hulpvaardig konden blijven in deze onnoemelijke situatie.

lieve groeten,

Marianne, Luc, Leander en Jana.

• 12 Januari 2005 - 17:49

Emiel Knoop:

Arno en Anke,
    Ik zit net jullie verhaal te lezen. Had van John gehoord dat jullie ook getroffn waren door de ramp. Wat komt zo iets wat heel ver weg lijkt toch akelig dicht bij. Bewondering voor jullie dat jullie direct de lokale bevolking zijn gaan helpen met het zoeken naar overlevenden.
    Veel sterkte komende tijd met het verwerken van deze verschikkelijke ramp.

Emiel

• 14 Januari 2005 - 06:51

Robert:

Afschuwlijk om dit mee te maken. Ben onder de indruk van de directe hulp die jullie hebben geboden. Gelukkig weer samen in Nederland. Heel veel sterkte om alle ervaringen, indrukken, tegenstellingen etc. een plekje te geven. Zorg goed voor jezelf!
    Groetjes, Robert (ITB)

• 19 Januari 2005 - 12:16

Bas En Jeanette:

Gelukkig weer SAMEN thuis!
    Veel sterkte met het verwerken van jullie ervaringen.
    Groetjes, Bas en Jeanette

• 06 Februari 2005 - 11:48

Mieke & Theo:

Hoi Anke & Arno,
    We hebben deze week pas gehoord dat jullie in het rampgebied waren en hebben zojuist jullie verslag gelezen. Ik kreeg er een brok van in de keel. Ik kan me ook niet voorstellen wat je op dat moment voelt en meemaakt. Het zal wel een soort roes zijn denk ik. wel mooi dat zoiets in een klap iedereen gelijk maakt en verbroederd. We hopen dat jullie nu een beetje bij gekomen zijn van alle hektiek. Tot ziens of horens!