En weer zweten - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van ankeenarno - WaarBenJij.nu En weer zweten - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van ankeenarno - WaarBenJij.nu

En weer zweten

Door: Anke en Arno

23 December 2004 | Sri Lanka, Unawatuna

Lieve allemaal,

We hebben een week geleden Kandy verlaten. In december regent het er veel, heel veel blijkt na navraag. We hebben besloten om na de jaarwisseling een nieuwe poging te doen. Hopelijk is het weer er dan beter.

Op naar het zuiden.

Het was een behoorlijke treinreis, en behoorlijk afzien. In Nederland zou je zo nog geen vee meer mogen vervoeren. Nadat de Engelsen zijn vertrokken, heeft niemand hier meer een vinger uitgestoken, dat lijkt op repareren of investeren.

Na 6 uur rammelen en zweten dan toch aangekomen in Galle. Galle fort om precies te zijn. Een prachtig oud fort.

Het fort is voornamelijk door ons - Hollanders en Vlamingen - (toen ook nog 'ons') gebouwd. Nou ja, gebouwd ... We waren de architecten en hanteerde de zweep, want zwarte slaven uit Afrika mochten het eigenlijke bouwen doen. Onze gouden eeuw ...

Toch het resultaat mag er zijn. Er staan prachtige oud Hollandse huizen, en ook tot onze grote verwondering een Nederlands Hervormde kerk. Perfect onderhouden en nog steeds 'in bedrijf'.

We verbleven in het fort in herberg 'Weltevreden'. Dat was wel vergaande glorie. Mooi gebouw, echter 200 jaar geen lik verf meer gezien. Wel goedkoop. Dus toch ook weer erg Hollands.

Gisteren zijn we vertrokken naar Unawatuna. Een paar kilometer ten zuidoosten van Galle fort. Het is een klein vissersdorpje aan een mooi baai. Hier vieren we Kerstmis. Een tropische Kerstmis, wel met een boom en ' do they know it's Christmas time', maar zonder 'een kans op sneeuw' en familie diner.
Volgend jaar maar weer.

Voor nu, voor iedereen een zalig en vrolijk Kerstfeest. Pas op de kilo's.

Liefs, Anke en Arno

• 23 December 2004 - 08:09

Rieneke:

Ik vraag me af of wij wel een kans op sneeuw hebben op dit moment regent het hier. Ook niet echt kerstachtig!
    Jullie ook een geweldig kerstfeest, vieren jullie ook oud en nieuw daar?
    Dikke kus .

• 23 December 2004 - 08:55

Mam En Pap:

wij kunnen jullie voor het volgend jaar wel een kerstdiner beloven maar sneeuw word moeilijk.
    Mail vanavond met laatste nieuws Dikke kus Mam

• 23 December 2004 - 09:38

Carry & Marcel & Spruitje:

Ach, zolang er maar een lichje in je hart brandt, is het overal warm... Hoera! Ik heb de echte kerstgedachte te pakken! Een dikke kus en een fijne kerst van ons allen.

• 23 December 2004 - 09:38

Carry:

He, t is wel dikke kussen-tijd, zie ik...

• 23 December 2004 - 15:56

Lisette:

Ook wij gaan Kerst vieren ! Ik heb lekker een weekje vrij zodat ik heerlijk van Joost kan genieten. Mochten jullie nog iets van Kerst meekrijgen: geniet er van ! Groeten. Lisette

• 24 December 2004 - 12:26

Floor:

Lieve Anke en Arno,
    Namens ons 3tjes natuurlijk gezellige kerstdagen en een heel goed en gelukkig 2005!
    Liefs Baddis, Floor en Nina

• 24 December 2004 - 17:27

Fam. De Rooij Van Pelt:

arno en anke fijne kerstdagen en een gezond 2005

• 25 December 2004 - 12:29

Fam Van Zelst:

Arno en Anke fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar

• 26 December 2004 - 12:33

Theo Janssen:

Vanochtend 26 dec. om 11.45 uur hebben wij contact gehad met iemand uit Sri Lanka, die ons vertelde dat Anke en Arno veilig waren ondergebracht op een droge plaats. Er was nauwelijks telefonisch contact mogelijk. Deze man was mobiel bereikbaar, en hij verzekerde mij dat wij ons geen zorgen hoefden te maken. Dit was een hele opluchting voor ons; maar uiteraard ook voor iedereen die dit leest. Als wij nieuws hebben, dan laten wij het wel even weten. Groetjes.

• 26 December 2004 - 16:18

Bart En Boes:

Hi Arno en Anke,

Hopelijk zijn jullie ongedeerd. Er zijn veel doden gevallen in Azie door de aardbeving +vloedgolven. Laat snel wat van jullie horen!

• 26 December 2004 - 16:46

Bart En Bianca:

Poeh wat een opluchting, om onderaan de berichten lijst nog het mailtje van Ankes Pa te treffen! Veel sterkte het zal er op het moment geen pretje zijn. en alvast een gelukkig nieuwjaar!

• 26 December 2004 - 17:06

Lieve Anke en Arno,
    De schrik zat er bij ons goed in op de ochtend van 2e kerstdag. Gelukkig snel (positief) nieuws uit Sri Lanka, meneer Janssen : bedankt hiervoor. We hopen snel iets van jullie zelf te horen. Sterkte daar! Liefs Michiel en Eveliene

• 26 December 2004 - 17:47

Mike En Anneke:

Gelukkig te lezen dat jullie veilig zijn! We hoorden net pas het nieuws van de aardbeving en de vloedgolf. Heel veel sterkte, we hopen snel van jullie te horen. Fijn dat er al zo snel een berichtje was geplaats door jullie familie. Groet.

• 26 December 2004 - 22:11

Wilma Couwenberg:

Hoi Anke (en Arno),
    Goed om te lezen dat jullie ongedeerd zijn. Ik moest meteen aan jullie denken toen ik het hoorde van die aardbeving en toen wist ik niet eens dat jullie op Sri Lanka zitten momenteel. Gelukkig ook 'n berichtje ertussen dat het goed gaat met jullie. Erg leuk om jullie belevenissen te lezen en foto's te zien. Meestal komt het er niet van, maar nu ik eenmaal thuis adsl heb, is dat allemaal 'n stuk gemakkelijker geworden.
    Groetjes en sterkte daar!
    Wilma Couwenberg

• 27 December 2004 - 08:00

Jeroen En Margo:

Hoi Anke en Arno,

Wat een opluchting het mailtje van meneer Janssen te lezen (erg bedankt!). Erg blij te horen dat jullie ongedeerd zijn en op een droge plaats zijn.
    Heel veel sterkte daar!!! Jullie zullen het wel nodig hebben. Dit moeten vreselijke momenten voor jullie en alle mensen daar zijn.

We denken aan jullie xxxx
    Jeroen en Margo

• 27 December 2004 - 08:23

Dyone De Bie:

Papa Janssen, dank voor dit positieve bericht. Omdat mijn ouders in zuid oost india zitten heb ik gister het nieuws nauw gevolgd en ik heb ook veel aan jullie gedacht. Een vreselijke tragedie allemaal, duizenden doden in alleen al Sri Lanka. Anke, wanneer je je 06 weer afluistert in NL dan sta ik er op (kon het niet laten gister, heb het toch ff geprobeerd). Sterkte!
    Dyone

• 27 December 2004 - 09:51

Johan:

Hoi Arno& Anke - alles ok ? K'hoop dat jullie niet al te dicht bij de kust zaten ?

• 27 December 2004 - 09:55

Johan:

...en ondertussen weten we dus ook al dat jullie veilig en wel op het droge zitten. ;-) Veel plezier nog ! Gr- Johan&Hilde

• 27 December 2004 - 10:10

Francie:

Lieve Anke en Arno,
    Wat een geluk dat er mobieltjes zijn. Nu hoeven we niet meer zo ongerust te zijn. Het is wel even schrikken als je merkt dat er in het rampgebied twee dierbaren verblijven van wie je niet weet hoe ze het stellen. Hopelijk zijn jullie nu in staat om te doen wat je het beste lijkt. Daar blijven of naar huis komen. Het zal alletwee niet meevallen.
    Sterkte!!!

• 27 December 2004 - 10:52

Luc & Anne:

Ook wij zijn erg opgelucht te vernemen dat jullie veilig zijn! Bedankt dat we het via deze weg konden te weten komen.
    Sterkte ginderachter en veel groeten.
    Luc & Anne

• 27 December 2004 - 10:55

Lisette & Jaap:

Ook wij hebben veel aan jullie gedacht gezien de ramp die er heeft plaatsgevonden. Gelukkig dat je vader een berichtje heeft achtergelaten dat alles goed is met jullie ! We zullen er nog wel iets van lezen... (als de computers c.q. verbindingen het nog doen)
    Lisette & Jaap

• 27 December 2004 - 11:23

Carry, Marcel:

En ook wij: blij dat jullie ongedeerd zijn. Heel veel sterkte, het klinkt erg erg, vanaf hier.

• 27 December 2004 - 11:37

Judith & Bjorn:

Na al het nieuws vroegen we ons af hoe we er ooit achter moesten komen of jullie veilig waren (we weten alleen jullie voornamen!). Gelukkig is er dan internet. Hele opluchting te weten dat jullie veilig zijn!
    Sterkte, grt Judith & Bjorn

• 27 December 2004 - 11:49

Paul En Hanneke:

Fijn om te horen dat jullie ongedeerd zijn. Het zal wel heftig zijn daar nu. Sterkte en pas goed op elkaar.

• 27 December 2004 - 11:52

Patrick & Tineke:

Fijn te horen dat jullie ongedeerd zijn. We hopen snel een berichtje van jullie te lezen op de mail. We denken aan jullie.

• 27 December 2004 - 12:56

Katrien:

Ik ben ook erg blij te lezen dat jullie niets is overkomen. Wat een omvang zeg, bijna niet voor te stellen. Hoop snel weer een berichtje van jullie te zien. Pas goed op elkaar.
    Even wat anders, donderdagochtend gaan we naar Iris toe, heb gisteren de zolder bij mijn ouders afgestruind naar verkleedkleren. Heb een hoop gevonden! Ik hoop dat jullie ondanks alles toch nog een goed uiteinde mogen hebben.
    Tot horens!
    Liefs,
    Katrien

• 27 December 2004 - 17:51

THEO JANSSEN:

GROOT GROOT NIEUWS.
    Arno heeft zojuist gebeld dat zij gezond en wel op Sri Lanka zijn. Morgen worden zij geevacueerd, en vliegen daarna naar Amsterdam of Londen, en zijn eind van de week thuis. Is dat geen prachtig nieuws. Hij was maar even aan de lijn, daarna werd alles weer verbroken. Bedankt jullie allemaal voor jullie meeleven.

• 27 December 2004 - 18:38

Corrie En Huub.:

Hoera hoera, Gelukkig eind goed al goed. Iedereen sterkte met de toekomst. Na zo'n reis, deze afsluiter. Allemaal veel goeds voor het nieuwe jaar. We spreken elkaar nog wel.

• 27 December 2004 - 18:41

Lisette:

Fijn dat jullie contact gehad hebben; jammer dat ze de reis zo abrupt moeten afbreken. Maar heel fijn dat ze heelhuids naar huis komen. Lisette

• 27 December 2004 - 18:58

Bas En Jeanette:

Wat een opluchting, zeg! We hebben het nieuws op de voet gevolgd om te weten te komen hoe het jullie verging. Gelukkig zijn jullie ongedeerd! Een goeie vlucht en thuiskomst gewenst.
    groetjes, Bas en Jeanette

• 27 December 2004 - 19:30

Michiel En Eveliene:

Dat is geweldig nieuws! Jammer dat de reis zo moet eindigen, maar fijn dat jullie helemaal gezond zijn. Het zal allemaal wel een hoop indruk op jullie gemaakt hebben. Tot snel. Dikke kus Michiel en Eveliene

• 27 December 2004 - 19:30

Harry En Petra:

Wat een geluk!
    we leven zo mee en realiseren ons nauwelijks wat ze daar allemaal meemaken. Een gigantische ramp van zo nabij meemaken zal ongetwijfeld de meest indrukwekkende gebeurtenis van deze enorme reis zijn.

• 27 December 2004 - 19:35

• 27 December 2004 - 19:35

Luc & Anne:

Jammer van het rare einde, maar gelukkig loopt het allemaal goed af. Veilige terugreis en goede thuiskomst! Tot binnenkort!
    Luc & Anne

• 27 December 2004 - 23:21

Koos En Lina:

Het was een nare 2de Kerstdag door die vloedgolf die srilanka overspoeld heefd.Hoe zouden jullie het er afgebracht hebben? Gelukkig hebben jullie het overleefd,hoewel dat bij veel anderen niet het geval is. Wij hopen dat je nu snel en veilig thuis kunnen komen. Wat zullen jullie ouders nu enorm opgelucht zijn

• 28 December 2004 - 07:18

Floor:

Inderdaad zijn jullie gelukkig ongedeerd!! zijn goed op de hoogte gehouden door Eef en Michiel. maar wat verschrikkelijk om hiermee alles te moeten afsluiten...de beelden op TV zijn al verschrikkelijk om te zien maar om er tussen te zitten en al dat verdriet te zien moet echt erg veel indruk hebben gemaakt. Welkom thuis in ieder geval en tot gauw.
    Liefs Baddis, Floor en Nina

• 28 December 2004 - 08:31

Francie:

Wat waren we blij toen we hoorden dat Arno had gebeld. We wensen jullie een goede reis terug. We zullen blij zijn als we jullie weer zien.

• 28 December 2004 - 09:21

Fran & Bob:

Gelukkig gaat alles goed. Nog dit jaar terug in NL, vrroegtijdig maar gelukkig ongedeerd!
    Tot snel!

• 28 December 2004 - 13:28

Jeroen En Margo:

Gelukkig komen jullie weer heelhuids thuis. We zullen blij zijn als we jullie weer zien. Ondanks dat de reis nog niet ten einde was zullen jullie misschien ook wel even bij willen komen.

Tot ziens in het nieuwe jaar en het allerbeste voor 2005!

Groetjes en tot gauw!

• 28 December 2004 - 14:26

Theo Janssen:

Om 15.00 uur hebben Anke en Arno gebeld. Ze zijn inmiddels in Colombo aangekomen. Ze maken het goed, maar hebben heel veel indrukken meegekregen, waar we nu nog niet over moeten praten. Vanavond vliegen ze naar Singapore, en vandaaruit morgenavond op zijn vroegst naar Amsterdam. Ze zijn dus, als alles verloopt zoals het er nu uitziet, nog dit jaar thuis.
    Groetjes, en tot het volgende bericht.

• 28 December 2004 - 16:22

Lisette:

Ik wil papa Janssen hartelijk bedanken voor de goede berichtgeving op de site. Zo zijn wij "achterblijvers" toch uitstekend op de hoogte.

• 28 December 2004 - 18:25

Mike En Anneke:

We zijn opgelucht dat er contact is geweest. Goede terugreis en sterkte. Tot gauw, Mike en Anneke

• 28 December 2004 - 19:06

Harry En Petra:

theo bedankt voor de berichtjes, we volgen het allemaal met opluchting maar begrijpen dat ze een tocht vol verschrikkingen meegemaakt moeten hebben. alvast veel sterkte Anke en Arno.

• 29 December 2004 - 12:07

Rene En Monique:

We vinden het fijn dat jullie weer naar huis komen/thuis zijn. Verder heb ik even geen woorden voor alle ellende die daar is en nog komt. Wij hopen dat jullie zowel de goede herinneringen als de de minder goede herinneringen kunnen verwerken. Een hele fijne thuiskomst toegewenst!

liefs Rene en Monique

• 29 December 2004 - 12:49

Bart & Boes:

Gelukkig komen jullie nu snel naar huis! Weg uit de ellende die jullie meegemaakt hebben. We leven met jullie en natuurlijk met de slachtoffers in Azië mee. Dikke pakkerd.

• 29 December 2004 - 14:16

Theo Janssen:

Arno en Anke hebben zojuist gebeld vanuit Singapore. Zij zijn vandaag bij de dokter langs geweest. Anke heeft snijwonden aan haar voeten. Die wonden zijn enigzins ontstoken. Zij vertrekken vanavond laat en zijn morgenochtend vroeg op Schiphol. Wij gaan hen daar ophalen en meenemen naar Heusden. Ik probeer een "welkom-thuis" uurtje af te spreken bij ons. Ik zal dat via de mail laten weten of Anke en Arno daar aan toe zijn. Zij moeten heel veel verwerken. Ik denk dat alle bagage weg is.
    Groetjes.

• 29 December 2004 - 14:39

Carine, Martijn En Anouk:

Lieve Anke en Arno,

Wat een schrik zeg, maar gelukkig hebben jullie het allemaal overleefd. Hopelijk gaat het goed met jullie en zijn jullie de schrik ook redelijk te boven. Hoewel jullie natuurlijk iets meegemaakt hebben waar wij nauwelijks iets van kunnen voorstellen afgezien van de beelden op tv. Erg jammer voor jullie dat de reis zo moet eindigen, maar jullie zijn vast erg blij dat jullie nu fijn naar huis kunnen. Sterkte de komende dagen, liefs Carine, Martijn en Anouk.

• 29 December 2004 - 14:55

Katrien, Monique, Rene, Wim En Paul:

Wij moeten morgenochtend zowiezo vroeg op schiphol zijn om te vliegen, dus we hebben besloten om net wat eerder te komen (een uurtje of 0715) om Anke en Arno te verwelkomen.
    Groetjes